Socker

Socker

Jag tillhör dem som under min barndom endast fick i mig det socker som fanns
i maten. Inget extra socker på t e x filen serverades i mitt hem. Det skall jag naturligtvis tacka mina föräldrar för. Nå ja, jag åt förstås som alla andra barn lördagsgodis och drack läsk.

Att socker finns i kakor och godis vet väl det flesta av oss. Men visste du att fettet
i de flesta light-produkter ersätts av socker eller risstärkelse eller andra raffinerade kolhydrater som innehåller mycket socker? Det ger därför en motsatt effekt på kropp. Socker och snabba kolhydrater skapar samma beroende som t e x alkohol, kokain och heroin.

Socker tillsätts ofta av följande skäl:

  • Effektivt och billigt konsveringsmedel
  • Gör att bröd jäser bättre Socker är smak förstärkare.

Vi svenskar äter 40 kilo socker per person och år.

Många sockerrika livsmedel innehåller även mycket fett t ex chokladkonfektyr, bullar och kakor. Stor konsumtion av så kallat flytade socker t ex läsk och saft kan leda till viktuppgång. Socker i flytande form ger inte samma mättandskänsla som kolhydrater (socker) fast form.

Många sockerrika livsmedel innehåller även mycket fett t ex chokladkonfektyr, bullar och kakor. Stor konsumtion av så kallat flytade socker t ex läsk och saft kan leda till viktuppgång. Socker i flytande form ger inte samma mättandskänsla som kolhydrater (socker) fast form.

Babben Larsson komiker och själv sockerberoende säger på sin hem- sida att våra kroppar inte är uppdaterade vad gäller raffinerat socker. Våra kroppar står kvar menar hon på stenåldersnivå, dvs på nivå som på jägarens och samlarens tid. Då fick man inte i sig mer socker än det som fanns i kosten. De som tyder på att vi borde gå tillbaka till jägarens och samlarens kostvanor på sten ålder det talar vår hormon för vi behöver inte gå omkring med förhöjd socker halt och högt på slag hela tiden. För kroppen har fem hormon för att höja blodsockert och ett för att sänka blodsockert dvs Insulin de som hjöder blodsocker är blanda andra Glukagon, Adrenalin vårt fly och fäkta hormon som slår till vid fara och Kortisol.

Vid behandling av övervikt är oftast den första åtgärden att utesluta de feta och sockerrika livsmedel som ligger utanför kostcirkeln som godis, läsk, snacks och kaffebröd.

Även den färdig lagde maten som stoppar i oss då det skall gå snabb på jobb och hemma innehåller betydigt mycket mera socker i dag än tidigare.
Vi bör undvika hela och halvfabrikat de innehåller i dag 80 procent socker mot på 60- talet 35 procent socker.

Vi dricker mer läsk och stoppar i oss större mängder godis nu än förr och konsumtionen av frukt och juice har också ökat under de senare åren.
Konsumtionen av läsk och godis har främst ökat hos yngre vuxna och tonåringar. Därmed är det dessa grupper som står för den ökade konsumtionen av socker.
Det sägs att glukos är hjärnas enda leverbröd vår hjärna konsumerar cirka 30 socker bitar per dag dvs 140 gram då helst stärkelse får inte kropp detta i from av mat hämmtar kropp det från njure och lever. Vårt består av ca 5 liter blod och socker mängde i blod berstår av ca 1 sockerbit.
Det är samma nervbanor och signalsubstans som skickar meddelande till hjärna vid sockerberoende som vid kokain- och herionmissbruk eller rökning. Det finns forskning som säger att 75 procent av Sverige befolkning har en medfödd ärftlighet för sockerkänslighet som gör att de blir beroende av socker på samma sätt som droger. För kroppen känner inte skilda på kost gjord väga att tillverka glädje rus i kroppen dvs med häjlp av socker eller drog och på ett naturligt sätt dvs genom att beröm oss efter något bra vi gjort tillverka dopmin i kroppen. Socker liksom fet mat har en lugnande och tröstande effekt och vid sockerkänslighet kräver kroppen större och större dos för att uppnå samma effekt.
Får inte kroppen socker uppstår för den sockerberoende abstinens och personen drabbas av humörsvängningar. Får personen socker så är allt bra för tillfället.

Bitten Jonsson som behandlar sockeröverkänsliga personer hävdar att de viktigaste faktorer bakom den trötthet, håglöshet och utbrändhet som vi ser i samhället i dag beror på överkänslighet mot socker. Kanske har hon rätt för vi har börjat acceptera talesätt ”man blir vad man äter”.

Kolhydrater

Kolhydrater delas in i enkla sockerarter; monosackarider, glukos, fruktos ,galaktos, sammansatta sockerarter; disackarider sackros ,maltos och laktos, polysackarider, stärkelse och kostfiber. Sackros är vanligt vitt socker.
Stärkelse är långa kedjor av glukos som lagras hos växterna.
Alla kolhydrater bryts ned till glukos när de når ut till blodet och kallas blodsocker.

Snabb kolhydrater

Exempel på snabba kolhydrater är vitt mjöl och vanlig pasta som snabbt tas upp i kroppen och ombildas till kroppens eget bränsle – glukos.
Glukos påverkar vårt blodsocker som snabbt stiger och sedan dalar snabb igen.Vårt blodsocker blir därmed lågt. För att bekämpa det låga blodsockret frisätts stora mängder insulin i kroppen. Vi blir snabbt hungriga, blodsocker sjunker och plopp- effekt har uppståt. Insulin är det hormon som frisätt i kroppen för att sänka på slaget av blodsockert som kommer då vi ätigt.
Det sägas att två och halv deciliter vit pasta ger samma effekt som tio rågade teskedar rent socker.
Socker i lite mängd måste vi dock få i oss. För socker är hjärnans enda bränsle. Därför behöver vi socker för att hjärnan ska fungera.
För stor svängningar av glukos (blodsocker) påverkar alltså näringstillförsel till hjärnas vilken i sin tur gör att halten av stresshormonet cortisol stiger i kroppen. Detta skapar ytterligare obalans i kroppen och vi stressar upp oss och behöver något som dämpar suget och stressen – socker!

Socker arter
kan man dela in Enkel repektiv sammasatta sockerarter.
De Enkla sockerarter är; glukos (Druvsocker), fruktos (vårt fruktsocker), galatos (en beståndes del i mjölksocker.

Sammansattsocker arter ditt räknas: sackros-vanligt vitt socker,laktos mjölksocker och Maltos. Tex vårt vita socker sackros består av Gluskos och fruktos

Dopamin
Signalsubstants
När dopaminhalten i hjärna ökar, ökar vårt välbefinnande. Dopamin är nämligen kroppen egen glädjespridare som ger oss belöning och tillfredsställes och känsla
att livet är härligt!
Det kan t ex vara efter att vi löst en svår arbetsuppgift som denna känsla kommer
till oss. Kroppen ger oss ett lyckorus.
Även droger och socker kan skapa denna känsla av lust på kemisk väg inte, naturligt.
Kroppen luras att ge en belöning som den inte gjort sig förtjänt av.

Socker är ett gift som skapar ett beroende i vår kropp . Skulle socker idag vara ett nytt livsmedel skulle det likställas men en drog.
Om socker vore ett nytt livsmedel som gav denna effekt, skulle du då vilja äta det?

Detta kan socker ställa till med

∑ Socker irriterar mineralbalansen i kroppen
∑ Socker kan orsaka hyperaktivitet, oro, sjuklighet och koncerstionssvårigheter hos vissa barn.
∑ Socker kan orsaka dåsighet och nedsatt aktivitet hos barn
∑ Socker kan påskynda åldrandet och orsaka rynkor
∑ Socker orsakar övervikt och fetma
∑ Socker skadar tänderna
∑ Socker bidrar till uppkomsten av diabetes pgas grund av dålig insulin känslighet som på står vi för mycket och lång varig konsumtion av socker där vårt blodsocker åker berg och dalbana

Några livsmedel där man jämför sockerinnehållet per 100 gram
i sockerbitar

Lättyoghurt 12.5 sockerbitar
Äppelmos 12 sockerbitar
All bran flingor 7,5 sockerbitar
Coca cola 33cl 11,5 sockerbitar
Kalaspuffar 16,5 sockerbitar
Marmelad 19,4 sockerbitar
Druvjuice 5 sockerbitar
Ketchup 5 sockerbitar
Fullkornsbröd 5 sockerbitar
Nektar 3 sockerbitar
Sött vitt vin 2 sockerbitar

Rekommendationer

Vi rekommenderas av SNR ett intag på högst 10 procent av den energi vi stoppar i oss dagligen bör komma från socker. Detta gäller framför allt barnen och personer med lågt energiintag.
Annars kan ett energiintag på högre nivå rekommenderas. Är du mera aktiv än passiv kan du unna dig ett större intag, upp till

55 gram per dag för kvinnor
70 gram för män

Män tål socker bättre än kvinnor likaså alkohol. Det är som bekant samma stigar i hjärna som används.

Slutsats

∑ Allt är tillåtet att äta, det handlar bara om mängden.
∑ Socker är giftigt i stora mängder.
∑ Skaffa dig kunskaper om hur din kropp fungerar.
∑ Ha kontroll över det socker du stoppar i dig.
∑ Använd inte extra socker på maten.
∑ Koncentrera godis och läsk till en dag i veckan eller ta bort det helt.
∑ Är du sockerberoende måste du helt utesluta allt socker. Du kan inte unna dig att ha en ätardag vad det gäller livsmedel som innehåller socker.
∑ Äta heller frukt än godis, fruktsockert är nyttigare än vanligt socker.
∑ Använd fullkornspasta istället för vanliga pasta.
∑ Juice innehåller lika mycket socker som saft, drick hellre Cider eller vatten.
∑ Om du vill vara säker på att inte få i dig för mycket socker, se till att socker står
på femte plats eller längre ned på innehållsdeklarationen. Det är de översta ingredienserna som det är mest av.
∑ Undvika O´boy för den innehåller mycket socker ca 15 socker bitar i ett glas.
∑ Undvika snabba kolhydrater.
∑ Ät grovtbröd.
∑ Rör på dig.

∑ Tänka på att frukostflingor, till exempel Start, innehåller mycket socker.
∑ Gör din egen flingblandning av t ex nötter och fiberhavregryn och lite linfrön.
∑ Ät regelbundet, småätande ökar risken för sockerbeoende.
∑ Även honung ett livsmedel som gör att blodsocker stiger snabb i höjden.
∑ Använd sunt förnuft, varje kropp reagera olika på samma livsmedel. Det som är bra för dig är inte bra för någon annan.

Är du sockerberoende, se det som en sjukdom och sök hjälp Är man socker beroende har man även en beroendeproblematika och en ätstörning en blandning av dessa två. .
I Sverige finns i dag ett enda behandlings hem. Föreståndaren för detta hem är Bitten Jonsson.

Jag tillhör dem som har klart mig ifrån ett sockerberoende/ socker känslighet och det är jag glad för. Kanske har jag mina föräldrar att tacka för det eftersom jag så långt möjligt fick en ”sockerfri” start
i livet.

Det här inlägget postades i Socker. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Socker

  1. ullen skriver:

    Du skriver på stevia i den blogg och givit viss är der ett bättre alermtiv , men tycker jag också dyrt har du läs sannn edhin böcker? är okej om jag länkar tiill dig ?

  2. ullen skriver:

    fruktos är fruktsocker och inte raffinrat vitt socker som är ett sämre allernativ till fruktos.
    Är man socker känslig bör man nog skipppa båda delarna. det finna tillräckligt mkt. dolt socker i vår mat.

  3. Mrs Michelin skriver:

    Jag har tillägnat sockret ett inlägg på min blogg; Den söta smaken- en salt historia.
    Tack för titten in på min blogg förresten. Men du fruktos, det åker väl blodsockret bergochdalbana av?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s